Ιστορία Ε' τάξη

Τι μάθαμε στην Ιστορία της Δ' τάξης


Στην Δ' τάξη "ταξιδέψαμε" στην ιστορία της αρχαίας Ελλάδας. Το "ταξίδι" μας ξεκίνησε από τη Γεωμετρική εποχή και τελείωσε στο τέλος της Ελληνιστικής περιόδου, όταν η Ελλάδα κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους. Την περίοδο αυτή αναπτύχθηκε ο σπουδαίος ελληνικός πολιτισμός. Η Ελλάδα ήταν χωρισμένη σε πόλεις - κράτη, με σπουδαιότερες την Αθήνα και τη Σπάρτη.  Όταν ο πληθυσμός των πόλεων - κρατών αυξήθηκε, δημιουργήθηκαν αποικίες στα παράλια της Μ. Ασίας, της Μαύρης Θάλασσας και ολόκληρης της Μεσογείου.

Παρά το χωρισμό τους, οι Έλληνες συνέχισαν να έχουν ισχυρούς δεσμούς με την Μητρόπολη τους. Μιλούσαν την ίδια γλώσσα, λάτρευαν τους ίδιους Θεούς και οργάνωναν αθλητικούς αγώνες και γιορτές.

Επίσης, μάθαμε για τη μεγάλη ανάπτυξη των γραμμάτων και των τεχνών κατά την κλασική εποχή και ιδιαίτερα, στα χρόνια του Περικλή.

Τέλος, "ταξιδέψαμε" μαζί με τον Μέγα Αλέξανδρο στην μεγάλη εκστρατεία του, που είχε σαν αποτέλεσμα να διαδοθεί ο ελληνικός πολιτισμός στα βάθη της Ασίας. Δυστυχώς όμως, οι φιλοδοξίες και οι αντιζηλίες των διαδόχων του και ο διχασμός των Ελλήνων οδήγησαν στην κατάκτηση της Ελλάδας από τους Ρωμαίους, οι οποίοι δημιούργησαν  τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία

Τι θα μάθουμε στην Ιστορία της Ε' τάξης

Στην Ε΄τάξη θα μάθουμε για την ιστορία μια μεγάλης αυτοκρατορίας που απλωνόταν γύρω από τη Μεσόγειο θάλασσα και που είχε, στην αρχή, πρωτεύουσα τη Ρώμη και έπειτα την Κωνσταντινούπολη.

 Στην αυτοκρατορία αυτή, που αργότερα, περιορίστηκε στο ανατολικό της τμήμα, και που από Ρωμαϊκή έγινε Βυζαντινή, επικράτησε ο χριστιανισμός. Έτσι, θα μάθουμε  για τους αγώνες των Βυζαντινών εναντίον πολλών εχθρών, θα μελετήσουμε τις αλλαγές στη διοίκηση και στη νομοθεσία της αυτοκρατορίας και θα γνωρίσουμε τον πολιτισμό που ανέπτυξαν.

Τέλος, θα δούμε τους λόγους που οδήγησαν στην άλωση της Κωνσταντινούπολης, πρώτα από τους Φράγκους και έπειτα από τους Τούρκους, καθώς και τις αιτίες που προκάλεσαν τη διάλυση της αυτοκρατορίας.


1. Οι Ρωμαίοι κυβερνούν τους Έλληνες

  • Γνωρίζουμε τους τρόπους με τους οποίους οι Ρωμαίοι κυριάρχησαν στην Ελλάδα και διοίκησαν τους Έλληνες. 

2. Οι Έλληνες "κατακτούν" τους Ρωμαίους.

3. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία,
μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου

  • Προσδιορίζουμε το χώρο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και κατανοούμε τον πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα.

4. Η καθημερινή ζωή
στην αρχαία Ρώμη

  • Γνωρίζουμε τον τρόπο ζωής των Ρωμαίων και τον συγκρίνουμε με τον σημερινό.

Α. Ανακεφαλαίωση (1-4)


Οι Ρωμαίοι: {

  • Κατάκτησαν την Ελλάδα και κράτησαν τους Έλληνες διαιρεμένους.
  • Δημιούργησαν ένα απέραντο κράτος κι έγιναν κοσμοκράτορες.
  • Εφάρμοσαν το «διαίρει και βασίλευε» για τη διακυβέρνηση των κατακτημένων.
  • Επηρεάστηκαν από τον τρόπο ζωής και τον πολιτισμό των Ελλήνων.


Οι Έλληνες: {

  • Βρέθηκαν για πρώτη φορά υπόδουλοι σε ξένο κατακτητή.
  • Διατήρησαν τη γλώσσα, τη θρησκεία τους, τα ήθη και τα έθιμά τους,
  • «Κατάκτησαν τους κατακτητές» με τα γράμματα και τις τένχες τους
  • Συνεργάστηκαν και δημιούργησαν τον «ελληνορωμαϊκό πολιτισμό».


Στα χρόνια της«ρωμαϊκής ειρήνης» {

  • Προόδευσαν η γεωργία, η βιοτεχνία, η ναυτιλία και το εμπόριο.
  • Περιορίστηκαν οι μεγάλες κοινωνικές διαφορές.
  • Πλούσιοι και φτωχοί μετείχαν στις γιορτές.


Β. Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑYΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ

5. Μεγάλες αλλαγές
στη διοίκηση της αυτοκρατορίας

  • θα γνωρίσουμε τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία τον 3ο και 4ο μ.Χ αιώνα, όπως και τα μέτρα που πάρθηκαν για την αντιμετώπισή τους.
  • θα μάθουμε για την  έννοια της ανεξιθρησκίας.



Από τις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. τη μακρόχρονη ρωμαϊκή ειρήνη άρχισαν να κλονίζουν εσωτερικά και εξωτερικά γεγονότα, που απείλησαν ακόμη και τη διάλυση της. Ο αυτοκράτορας Διοκλητιανός προσπάθησε να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα με το σύστημα της τετραρχίας. 

Ο Κωνσταντίνος και ο Λικίνιος υπέγραψαν στο Μεδιόλανο της Ιταλίας το Διάταγμα της ανεξιθρησκίας, το 313 μ.Χ. 

6. Μια νέα πρωτεύουσα,
η Κωνσταντινούπολη

  • θα δούμε τους λόγους μεταφοράς της πρωτεύουσας στην Κωνσταντινούπολη.
  • θα μελετήσουμε τις ενέργειες του Μ. Κωνσταντίνου , που είχαν στόχο να γίνει η αυτοκρατορία ισχυρή.
  • θα μάθουμε για τον ρόλο που έπαιξε η ελληνική γλώσσα στην εξέλιξη της αυτοκρατορίας.

Γ. ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ


Μικρός Αναγνώστης: 

Χρονολόγιο-ιστοριογραμμή Ιουστινιανού: 

Δ. ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣΚΑΙ ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΙ ΛΑΟΙ

Οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν πολλούς τρόπους για να αντιμετωπίσουν τους γειτονικούς λαούς και να ζήσουν ειρηνικά μαζί τους:

  • Ασφάλιζαν με στρατό τα σύνορά τους κι αντιμετώπιζαν τις απειλές τους.
  • Επικοινωνούσαν κι υπέγραφαν συνθήκες ειρήνης μαζί τους.
  • Χρησιμοποιούσαν διπλωματικά μέσα για να λύνουν τις διαφορές τους.
  • Εξαγόραζαν με χρήματα τη συμφωνία τους, σε κάποιες περιπτώσεις.
  • Τους παραχωρούσαν γη και τους έπαιρναν μισθοφόρους στο στρατό τους.
  • Επέκτεινε την αυτοκρατορία στα παλιά της σύνορα και έκανε πάλι τη Μεσόγειο «Βυζαντινή λίμνη».

Συγκεκριμένα:

  • Έκλεισαν ειρήνη με τους Αβάρους, δίνοντάς τους πολλά χρήματα.
  • Πολέμησαν και νίκησαν τους Πέρσες στη χώρα τους
  • Απώθησαν τους Άραβες από την Πόλη χρησιμοποιώντας το «υγρό πυρ».
  • Εκχριστιάνισαν τους Σλάβους, τους Βουλγάρους και τους Ρώσους.
  • «Χρησιμοποίησαν τη διπλωματία συχνότερα από το ξίφος»

Η εξασφάλιση των συνόρων σε μία αυτοκρατορία όπως η Βυζαντινή δεν είναι εύκολη υπόθεση, ιδιαίτερα σε μία περίοδο που οι συγκρούσεις με γειτονικούς λαούς για τη διεκδίκηση ή την υπεράσπιση εδαφών είναι συχνό φαινόμενο. Παρόλο που οι κάτοικοι του Βυζαντίου, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι αγρότες, δε θέλουν τον πόλεμο και επιθυμούν μια ήσυχη και ειρηνική ζωή, οι αυτοκράτορες γνωρίζουν ότι για την επιβίωση του κράτους τους είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός καλά οργανωμένου και ετοιμοπόλεμου στρατού.
Κατά την εκπαίδευση του στρατού το βάρος ρίχνεται στο χαρακτήρα του αντιπάλου, στην πραγματοποίηση μιας εκστρατείας ή στις αμυντικές μεθόδους. Η επιτυχία στο πεδίο της μάχης κατά κύριο λόγο βασίζεται στη συνεχή εκγύμναση του στρατεύματος και στην εφαρμογή της θεωρίας που αναφέρεται στα στρατιωτικά εγχειρίδια που συμβουλεύονται οι στρατηγοί. Άλλοι παράγοντες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην έκβαση μιας μάχης είναι η επιλογή της κατάλληλης χρονικής στιγμής για την επίθεση, η γνώση του πεδίου διεξαγωγής της, η γνώση του αντιπάλου και της κατάστασής του αλλά και η αυτογνωσία του στρατεύματος ως προς τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες του.
Αν και η εξέλιξη της πολεμικής τεχνολογίας είναι συνεχής, η διπλωματία και η ειρηνική διευθέτηση των προβλημάτων προβάλλει πάντα ως η ιδανική λύση για την αντιμετώπιση των εχθρικών διαθέσεων των γειτονικών λαών. 

πηγή:https://exploringbyzantium.gr/EKBMM/Page?name=meleti&lang=gr&id=19&level=2

 https://vimata-tetartis.webnode.gr/
Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε